Ninì Candalino_”Essere John Malkovich”

english version below

***

Ninì Candalino, su ESSERE JOHN MALKOVICH_ 12 novembre 2008: In questo incontro, Ninì Candalino inquadrerà il contesto generazionale del regista del film Spike Jonze, emerso nel panorama mediale statunitense negli anni Novanta. A differenza degli ‘iconoclasti’ degli anni ’70, alcuni autori Usa della nuova generazione attraversano il sistema industriale, passando dal settore indipendente alle major, e trovando un equilibrio tra esigenze creative e industriali.

Sperimentazioni linguistiche e cooperazioni professionali fanno la forza di Jonze che attualizza la ‘vecchia’ idea che il cinema sia un’arte dall’anima industriale e che la dimensione coralecollaborative sia indispensabile. Autore eclettico e rigoroso conoscitore di tecniche e linguaggi, Jonze é passato dalla fotografia, al videoclip, al cinema corto e lungo, alimentando il suo talento nello scambio creativo (in particolare con il direttore della fotografia Lance Acord e lo sceneggiatore Charles Kaufman). Alla luce di questo, saranno quindi analizzati alcuni esempi del suo lavoro come regista di videoclip musicali e di cortialcune sequenze del film.

Ninì Candalino è giornalista, saggista, curatrice di rassegne video e tv, convegni e incontri internazionali, e docente di Teorie e Tecniche delle Comunicazioni di Massa dell’ Università di Tor Vergata.

***

Ninì Candalino Lecture: on Being John Malkovich, the Cinema Book Shop, Rome.

Ninì Candalino, on BEING JOHN MALKOVICH_ 12 November 2008: During this event, Nina Candalino studies the generational context of the film’s director Spike Jonze, who was launched onto the US media stage in the 90s. Unlike the iconoclasts of the 70s, some actors belonging to the new generation cross the cinema world, moving from the independent scene to the major companies, seeking and finding a balance between their own creative needs and those of the industry.

Linguistic experimentation and professional cooperation are Jonze’s strength. He focuses his attention on the ‘old’ idea that cinema is an art with an industrial soul, one where collaboration and teamwork is indispensable. An eclectic writer, with a thorough knowledge of techniques and languages, Jonze changed roles within the business, moving from photography to making video clips, to shorts and full-length films for the cinema, sharing and feeding his creativity with those around him, in particular the cinematographer Lance Acord and the screenplay writer Charles Kaufman. From this perspective, Ninì Candalino analysed some examples of his work as a director of video clips, musicals, shorts and some sequences from his full-length films.

Ninì Candalino is a journalist and writer as well as curator of video and TV festivals, conventions and international events. He teaches the theory and techniques of mass communication at the University of Tor Vergata.

 

 

Loading